duminică, 18 august 2013

Cum sa faci sarmale in Germania: in (aproximativ) 3 pasi simpli

In primul rand, va trebuie bors. Musai sa aveti bors. Mie mi-a adus familionu' cand a venit in vizita. Ceea ce imi aminteste sa va povestesc vizitele familionului. Dar nu acum, acum vorbim de sarmale.
Ziceam ca trebuie bors. Musai. Si varza murata, dar de-asta au si nemtii.
Bun. Sa incepem.
Se ia 1 chil de carne tocata. Cat mai grasa. Se amesteca cu orez in cantitate ochiometrica. Nu stiu cat ca e prima data cand fac sarmale, dar eu am pus la nimereala. Am nimerit (vreo juma' de cana de cafea mica). Apoi se pune sare si piper.
Se amesteca bine, apoi se da o ceapa prin masina de tocat/razatoare mica. Eu am dat prin razatoare. Ca sa nu va crape ochii, va recomand metoda mea infailibila antilacrimat la ceapa:

 Cred ca merge si cu ochelarii de snorkeling ai lu' ala micu'.
Apoi se sparge un ou si se pune fara coaja in amestecatura aia. Apoi se amesteca vartos, impreuna cu cu niste suc de rosii (istoria nu mentioneaza in ce cantitate, acolo, sa se inroseasca oleaca).


Asa. Cand ati terminat de mazgalit tot ce era de mazgalit prin bucatarie cu aluatul respectiv, se ia borcanul de varza murata.
Am pus de decor si un pahar de vin, nu va imaginati ca am baut in timp ce gateam. Vai, dar cum as fi putut!
Apoi se ia aluat dintr-ala si se rasuceste metodic in frunze de varza. Inainte insa se pregateste oala. Eu am folosit niste bete de frigarui pe care le-am pus pe fundul oalei sa nu se lipeasca. Sarmalele, adica.
 Apoi puneti niste varza tocata pe fund. Al oalei, adicatelea.





Dupa ce rasuciti dupa metoda indicata in poza, asezati sarmalele pe fundul oalei, lasand o gaura in centru. Apoi puneti suc de rosii si bors, inainte sa incepeti cu randul doi. Cred ca puteti sa puneti bors si dupa, dar eu asa am pus.

Asta e sticla de bors, pozata dintr-un unghi in care pare foarte slaba.
Apoi puneti si restul de sarmale, si in gaura aia din centru puneti o bucata de sunca afumata. Turnati din nou suc de rosii si bors, acopariti cu niste varza tocata si puneti la fiert la foc mic.

Si gata. In vreo 4-5 ore aveti niste sarmale belea. Din pacate poze cu sarmalele finale nu am, ca s-au mancat instant. Am avut musafiri si am uitat sa fac poze. A fost bataie pe ele. Le-am servit cu mamaliga, smantana si ardei iute murat de mama mea.
A, dar sa nu uit!
Am vazut joi trecuta 2 cazuri fooooarte bizare. Un pacient trimis de internisti ca e cianotic si care are un plaman complet opac, si ei nu stiu ce are, ca nu raspunde la antibiotic. Noi, chirurgi, direct CT. Ba, manca-v-as, avea un lipom cat tot hemitoracele stang. Plamanul nu mai era decat vreo 2 cm, colabat langa inima. Da, lipom. In torace.
Si apoi a venit una, accident de motocicleta, fractura de humerus. Dar ceea ce era misto era scanul CT. Pacienta avea 170 de kg. Da. CT-ul arata...nu stiu cum sa descriu. Un schelet minuscul intr-un corp imens.
Uite, am gasit una cam la fel pe net:
Grrrrrrrrrrrrr!


27 de comentarii:

  1. Off, of, ca doar de vreo luna am aruncat ochelarii aia... :-(

    RăspundețiȘtergere
  2. mmmm, mi-ai facut pofta de sarmale :)) la noi retetarul e un pic diferit..borsul+sucul de rosii se pun la capat ca sa nu se intareasca varza si sa isi pastreze aroma = timp mai scurt de fierbere, iar in loc de ou in umplutura punem o tzara de suc de rosii Iar soricii afumati de pe fundul oalei de sub varza tocata sunt absolut necesari :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai suc de rosii pusai si eu intr-o cantitate arbitrara. Dar cu ou cica se leaga mai bine. Teoretic asa e. Varza a fost foarte moale. Sorici afumati n-am avur, si sunca aia era greu de taiat si cu drujba, cred.

      Ștergere
  3. hallo

    nici pe la noi nu se foloseste ou' da ' cred ca au fost ff bune sarmalele tale
    ps te rog muuuuult de tot da'muuuult zi-mi si mie care-i smecheria de reusesti sa le faci pe toate??
    eu parca as fi tampita in comparatie cu tine (ma consider ok ca intelighenta)
    cand dzeu inveti??
    please spune-mi numa' mie "
    daca zici noaptea ...pas :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A, eu nu invat. Sau nu intentionat, cel putin. Mai citesc ceva pe wiki cand habar n-am, se aduna. Si nu te mai simti tampita, sunt sigura ca e doar talentul meu de a parea desteapta sau asa ceva.

      Ștergere
    2. draga Elena

      raspunsul tau e pe masura..intelighentei mele
      nu ma pot abtine.,...cum stii tot ?? ) :):):)

      Ștergere
    3. Pai nu stiu. Asta zic. E doar o iluzie.

      Ștergere
  4. Daca ceapa aceea era CU ADEVARAT o Ceapa din familia Cepelor Veritabile, atuncea degeaba erau ochelarii de snorkeling, degeaba cutitul bagat in apa rece, degeaba masca de gaze si alte procedee standard. Ce ai avut tu este, cu siguranta, o imitatie timida a unei rude indepartate de patlagica umflata cu pompa nemteasca de apa. Adica o rusine pentru denumirea de ceapa. Dupa curatarea unei Cepe (THE Ceapa) respiri toata noaptea mirosul inconfundabil. Respiri si plangi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Fics ce zicea alcineva: aia nu-i ceapă, e făcătură vestică, domesticită și chinuită!
    Nu-s de acord cu bucățoiu' dă slană la mijloc... ori poate sunt, dacă mai tăiai mărunt nește șuncă - cam ca varza dă la fund... și mai presărai peste tot.
    Da' altfel, pare mâncabil ce-ai produs - chit că n-ai pus poze la scosu' dîn oală.
    Și oricum, sarmalele se fac la cuptor, nu la ochi dă haragaz... da' așa ești tu, încălcătoare dă reguli, regulații și legi - ce să facem, defilăm cu ce avem, nu?
    :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si nu va mai dati voi cu presupusul ce ceapa era aia. Ca era usturacioasa. Si nu stiti cum fac eu la ceapa, ca dupa supradoza de sarin, asa fac.

      Ștergere
    2. Olguta, Olguta, ce spui tu acolo... :)

      Ștergere
  6. Ba sa avem pardon, sarmalele fierte pe ochi de aragaz sunt mai belea. si oricum n-am cuptor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cine n-are cuptor... să-și cumpere!
      Că budincă dă cartofi n-ai să faci la ochi dă haragaz...
      Mă rog... poate ai tu talent dă bucătăreasă alpinistă motociclistă, nu contest, fin'că n-am mâncat dîn sarmalele tale.
      (cartofi prăjiți știi să faci?) :-)

      Ștergere
  7. nu cred ca am vazut atatea comentarii la nici un subiect de al tau.
    1- ceapa oricat de palida ar fi, tot lacrimezi. 10 pentreu ochelari! eu n-am. recomand robot bucatarie- ala philips pe ca re mi l-ati luat (colegii) de ziua mea. bun cadou.
    2- ou se foloseste - sigur la "noi" in moldov, asa e, leaga bine sarmalele
    3- bors? never heard of it in sarmales. e bun??
    4- la mine se pun si legume- morvov, patrunjel, etc. iar ceapa ai calit-o?
    5- frumoasa forma sarmalutzelor!!
    6- am mancat si eu recent, caci a fost hram la bunica, deci nu mi-e pofta
    7- te pup mult

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, adevaru' e ca numa' postul cu Kafkaesque a mai starnit atata valva :P. Religia si mancarea ...

      Ștergere
  8. scuze, am uitat sa semnez, pupici, bianca

    RăspundețiȘtergere
  9. romanu' e gurmand
    de unde si reactiile noastre

    RăspundețiȘtergere
  10. Si bors si varza murata.. pai si n-au iesit acre rau ca o soacra?
    Eu le fac amestecate cu raci(=ardei) si tot pe aragaz.

    RăspundețiȘtergere
  11. Unde ai gasit varza aia murata? La turci, la rusi? Ca le nemti in supermarket normal n-am vazut. Au ei Sauerkraut ala, da e taiat fideluta, n-ai cum sa faci sarmale cu el.
    Bors au si nemtii, la Reformhaus, ii zice Brottrunk si e cam scump. Dar ca sa-ti faci o pofta odata, cand nu mai e rezerva de acasa, merge.

    Cat despre cazurile relatate: nenea ala oricum trebuie sa zica mersi, ca a fost lipom si nu alta nenorocire majora si ireversibila pe plaman. Dar totusi, cum de i s-a depus grasimea taman acolo?!

    Iar faza cu CT-ul persoanei supraponderale e chiar impresionanta, cand vezi cat poa' sa duca saracul scheletul nostru.

    RăspundețiȘtergere
  12. Haidi Tașo... destul cu zarmalele... să mai încercăm și ceva cartofi prăjiti cu friptură... ori măcar jnițele cu piureu.
    Cu salăți dîn grădină, alea.
    Ori dîn sala dă hoperații.

    RăspundețiȘtergere
  13. Deci eu te inteleg ca nu ai timp nici sa respiri, dar totusi, zi-mi te rog si mie de unde ai luat varza aia murata.

    Si mai baga si tu vreo postare, ca a trecut mai mult de o luna de la ultima. Sper ca esti bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai scrie in text, de la mama. Dar gasesti la magazinele de produse turcesti.

      Ștergere
  14. deci eu nu stiu sa impaturesc sarmale!! Si nici ceapa nu fol. ca nu imi place (sa curat). Dar de acum o sa iau ochelarii de piscina a copilului :) Asa ca multumiri de tutorial, o sa adaptez partea absolut necesara: ochii si nu o sa infas nimic:D
    Si o sa umplu niste ardei, ca e mai comod, si ca m-ai inspirat.
    Cu orezul, eu am facut si fara. Doar am marit cantitatea de ceapa, morcov, telina, innabusite la capac cu un pic de ulei si un pic de apa, impreuna, sa scad din volum si sa fie usor de manipulat alaturi de carne.

    RăspundețiȘtergere
  15. Si uite-asa ni s-a facut pofta de sarmale :)

    RăspundețiȘtergere
  16. :) ...grozav si cu invidie ( ca aveti varza murata gata ) :) la schimb : cum se fac in USA
    https://windwhisperer.wordpress.com/2014/12/20/si-da-ne-noua-doamne/

    RăspundețiȘtergere